Best of IDFA on Tour komt er weer aan! Dat betekent dat je de beste documentaires van IDFA 2024 op één dag kunt zien. Tickets zijn nu te koop!
Tijdens Best of IDFA on Tour 2025 vertonen we prijswinnende films die door de jury’s van IDFA 2024 zijn bekroond om hun uitmuntendheid, omdat ze urgente verhalen vertellen of omdat ze je op een bijzondere manier raken.Het complete programma heeft lengte van ongeveer 301 minuten (exclusief twee pauzes van 10 minuten en 20 minuten).
De films zijn alleen als totaalpakket te zien; er zijn geen losse tickets verkrijgbaar voor de individuele films.
Ticketinformatie
- Tickets: €29,50 / Cineville: gratis
- Leden van de Vriendenloterij krijgen korting. Zij kunnen op vertoon van de Vriendenloterij VIP kaart uitsluitend aan de kassa van het filmtheater maximaal 2 tickets aanschaffen voor €23,50 per ticket
Programma
12.30 uur An American Pastoral (118 minuten)
14.28 uur Korte pauze (10 min)
14.40 uur Mama Micra (24 minuten) en direct aansluitend Trains (81 minuten)
16.25 Lange pauze (20 min)
16.45 uur The Guest (78 minuten)
18.03 uur Einde
Over de films
An American Pastoral (Frankrijk, 118 mins) | Winnaar IDFA Award for Best Directing
Regie: Auberi Adler
Anno 2023 woedt er in een conservatief stadje in Pennsylvania een hevige, culturele en politiek-ideologische strijd over het curriculum van een openbare school. Nu het leeuwendeel van het schoolbestuur herkozen moet worden, trekken fundamentalistische bestuurskandidaten door de lommerrijke wijken van Elizabethtown om campagne te voeren.
De opmars van white supremacy, complotdenkers en het christelijk nationalisme is niet te stuiten in de groeiende gelederen van de lokale Republikeinse partij. De Democraten vrezen, niet onterecht, voor een verbod op literatuur met ‘seksuele content’ en de stigmatisering van LGBTQ+-kinderen. De camera is maandenlang observerend aanwezig bij hoogst ongemakkelijke bestuursvergaderingen, op straat en in kerken, waar wereldvisies elkaar niet eens meer ráken. Er ligt een flinterdunne laag van beschaving over ieders wantrouwen, woede en angst.
Steevast zijn het volwassenen die de toekomstrichting bepleiten van de jeugd – die zelf vooral in schoolgangen en klassieke, gele bussen wordt gefilmd. Een grimmig, dystopisch portret over de breekbaarheid van het democratische proces in een extreem verdeelde samenleving.
Mama Micra (Duitsland, 24 mins) | IDFA Special Mention 2024 in de Short Film Competition
Regie: Rebecca Blöcher
“Er is volop hoop. Een oneindige hoeveelheid hoop. Maar niet voor ons.” Met dit citaat van Franz Kafka opent Trains. Het hangt als een donkere wolk boven de archieffilm, die een collectief portret schetst van mensen in twintigste-eeuws Europa, hun hoop en verlangen, hun drama’s en tragedies.Regie: Rebecca Blöcher
De moeder van animatieregisseur Rebecca Blöcher wilde geen gewoon leven leiden. Ze wilde ‘iets meer’, zegt ze in de stop-motionfilm Mama Micra. Haar omgeving begreep dat slecht. Zo bekritiseert een vriendin haar in 1968 in een brief, omdat ze alleen uitgaat en mannen jaloers maakt. Ze adviseert haar om zich ‘vrouwelijk’ te kleden en een kookcursus te volgen. Blöchers moeder sloeg het advies in de wind en trok jaren later, na een scheiding, alsnog de wijde wereld in.
In de film haalt ze, als een vilten figuurtje met haar eigen stem, herinneringen op aan haar vrijheidsdrang. “Ik was een echte vagebond.” Ze reisde naar Syrië en Beiroet, en beneed de nomaden in de woestijn. De laatste tien jaar van haar leven woonde ze in een Nissan Micra. Ze waste zich ’s ochtends in toiletten van hotels en schoof stiekem aan in ontbijtruimtes.
Haar vrijheidsdrang had ook een prijs, want die ging ten koste van het contact met Rebecca, die het relaas van haar moeder tegenkleurt met haar eigen herinneringen. Maar in het liefdevolle Mama Micra is niets onherstelbaar.
Trains (Polen, 81 mins) | IDFA Special Mention 2024 in de Short Film Cometition
Regie: Maciej J. Drygas
In de film haalt ze, als een vilten figuurtje met haar eigen stem, herinneringen op aan haar vrijheidsdrang. “Ik was een echte vagebond.” Ze reisde naar Syrië en Beiroet, en beneed de nomaden in de woestijn. De laatste tien jaar van haar leven woonde ze in een Nissan Micra. Ze waste zich ’s ochtends in toiletten van hotels en schoof stiekem aan in ontbijtruimtes.
Haar vrijheidsdrang had ook een prijs, want die ging ten koste van het contact met Rebecca, die het relaas van haar moeder tegenkleurt met haar eigen herinneringen. Maar in het liefdevolle Mama Micra is niets onherstelbaar.
Trains (Polen, 81 mins) | IDFA Special Mention 2024 in de Short Film Cometition
Regie: Maciej J. Drygas
Imponerende beelden van het assembleren van stoomlocomotieven en treinwagons ogen als een ode aan menselijk vernuft en arbeid. Feestelijk uitgedoste mensen gaan per trein op reis. Maar deze vrolijke scènes maken snel plaats voor soldaten die naar het front worden vervoerd—al snel gevolgd door beelden van een evacuatie van burgers, een haveloze stoet krijgsgevangenen en soldaten met geamputeerde ledematen.
De tijden veranderen, het patroon herhaalt zich. Het archiefmateriaal in deze woordeloze film beschrijft een onafwendbare cyclus van vreugde en vernietiging, van schoonheid en bitterheid. Het beeld van een wirwar van treinrails en wissels roept een onvermijdelijke vraag op: welk spoor kiest de mensheid?
The Guest (Polen/Qatar, 78 mins) | Winnaar IDFA Award for Best Cinematography
Regie: Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz
De Poolse Maciek woont met zijn gezin vlak bij de grens. Hij heeft een uitgeputte Syrische vluchteling in huis genomen, de 27-jarige Alhyder. Eenmaal op krachten gekomen volgt voor Alhyder de hamvraag: wat nu? Waar kan hij heen, zonder zichzelf of Maciek in gevaar te brengen?
De spanning is om te snijden in deze gevoelige, scherp observerende documentaire. Zonder een greintje sensatiezucht leest de camera de emoties op de gezichten van de zwijgzame Poolse gezinsleden en hun dankbare gast. De situatie is nijpend, maar een oplossing blijft steeds buiten bereik. Tegelijk dringt de warmte door van menselijke hulp en contact.