The Third Man (1949) | Klassieker – Laatste kans

Om de video te kunnen bekijken moet je marketing cookies accepteren of bekijk de video op Youtube
Movie cover
Herkomst
Verenigd Koninkrijk
Gesproken taal
Engels
Ondertiteling
Nederlands
Regie
Carol Reed
Lengte
104 minuten
Genre
film noir
Cast
Joseph Cotten, Orson Welles, Alida Valli, Trevor Howard
Jaar
2024
Vraag iemand mee

Holly Martins (Joseph Cotton), een naïeve schrijver van pulpwesterns, arriveert in het schimmige naoorlogse Wenen om zijn oude vriend Harry Lime (Orson Welles) te ontmoeten, maar ontdekt dat Lime om het leven is gekomen in een verdacht ongeval.

Martins ontmoet een Britse militaire politieagent (Trevor Howard) en Lime's vriendin (Alida Valli) en als hij tegenstrijdige verhalen over de omstandigheden van Limes dood hoort, wordt hij gedwongen om zowel de relatie met zijn vriend Harry als zijn eigen wereldbeeld te heroverwegen.

Regisseur Carol Reed overtrof zichzelf met deze noir-achtige thriller die zich afspeelt tegen de achtergrond van het door Tweede Wereldoorlog verwoeste Europa. Holly Martins (Joseph Cotton), een naïeve schrijver van pulpwesterns, arriveert in het schimmige naoorlogse Wenen om zijn oude vriend Harry Lime (Orson Welles) te ontmoeten, maar ontdekt dat Lime om het leven is gekomen in een verdacht ongeval. Martins ontmoet een Britse militaire politieagent (Trevor Howard) en Lime's vriendin (Alida Valli) en als hij tegenstrijdige verhalen over de omstandigheden van Limes dood hoort, wordt hij gedwongen om zowel de relatie met zijn vriend Harry als zijn eigen wereldbeeld te heroverwegen.

The Third Man is een volmaakte productie, van Graham Greene's geestige, verontrustende scenario tot Robert Krasker's suggestieve cinematografie en Anton Karas' onvergetelijke citer score. Maar ondanks zijn minimale screentime steelt Orson Welles de show in een iconische geworden rol als de amorele Harry Lime. Ter ere van zijn zeventigste verjaardag is The Third Man voor het eerst prachtig gerestaureerd in 4K en toont zo de genialiteit van deze geliefde klassieker, die door het British Film Institute meermaals werd verkozen tot 'de beste Britse film aller tijden'.

"Een grootse, unieke film die je op een groot doek moet zien"

NRC

"Een absoluut hoogtepunt, glorieuze pulpfictie"

Filmkrant

"Het met een Oscar bekroonde zwart-wit camerawerk van Robert Krasker is bepalend voor de verontrustende sfeer en maakt vooral de beroemde hoogtepunten van de film onvergetelijk"

VPRO Cinema