In Mal Viver bleven de hotelgasten op de achtergrond; in tegenhanger Viver Mal zijn zij het die onder het fileermes van regisseur Canijo belanden.
Met de films van Ingmar Bergman en het toneelwerk van August Strindberg als voorbeeld gaat regisseur João Canijo verder op het spoor dat hij in Mal Viver uitzette: de ontmaskering van moederliefde als kil egoïsme en emotionele chantage. In Mal Viver, deel een van dit tweeluik, zagen we hoe de vijf vrouwen uit één familie die het hotel draaiende houden, elkaar verstikten in een intergenerationeel trauma. In het tweede deel is het de beurt aan de gasten om de emoties tot een kookpunt te voeren.Ook hier zijn het trouwens de moeders die het voortouw nemen in de psychologische oorlogsvoering. Zo zet de moeder van Júlia emotionele chantage in om een wig te drijven tussen haar dochter en dier vriendin Alice. En stort Elisa zich schaamteloos in een verhouding met de echtgenoot van haar dochter Graça. De moeder van Jaime is alleen telefonisch een stoorzender, maar hij onderbreekt er wel doodleuk de vrijpartij met zijn vriendin Camila voor. Canijo draaide zijn tweeluik in één keer, waardoor de verschillende verhaallijnen naadloos in elkaar schuiven.
Mal Viver won vorig jaar de juryprijs tijdens de Berlinale, maar voor de totaalervaring kan dit tweede deel natuurlijk niet gemist worden. Al moet je als kijker wel bestand zijn tegen Canijo's diep mistroostige mensbeeld. Regisseur João Canijo begon zijn carrière als assistent-regisseur van grote namen Manoel de Oliveira, Wim Wenders, Alain Tanner en Werner Schroeter.
"Heerlijk venijn tussen moeders en dochters’ "
Trouw
"Misverstanden, overspel en knallende ruzies: in het heerlijke hotel uit ‘Viver mal’ is iedereen ongelukkig"
de Volkskrant
"Stijlvol vormgegeven psychologisch drama dat zich afspeelt in het spanningsveld tussen uiterlijke schone schijn en het innerlijke onvermogen jezelf en anderen onvoorwaardelijk lief te hebben"
VPRO Cinema