Gepubliceerd op 16 juli 2025

Summer Classics

De zomer in de cinema is zelden zorgeloos: onder het oppervlak broeit verlangen, eenzaamheid of verwarring. In deze selectie van iconische klassiekers nemen we je mee langs zomerse straten, verlaten eilanden en zonovergoten vergezichten waar de hitte niet alleen op de huid, maar ook in de ziel brandt. Van Hitchcock tot Rohmer, van psychologische confrontatie tot poëtische verstilling—een filmisch seizoen vol zon en schaduw.

English: In cinema, summer often comes steeped in tension, melancholy or desire. This selection of iconic classics takes you from sun-drenched backyards to deserted islands, quiet city streets to the edge of the horizon. Where the heat simmers not just in the air, but beneath the surface of every conversation, gesture and gaze. From Hitchcock’s taut suspense to Rohmer’s gentle introspection, these films reveal a summer of intensity, beauty and emotional depth.

The Graduate (1967)

Tijdens een feest ter ere van zijn afstuderen wordt de jonge en verlegen Benjamin verleid door de mysterieuze Mrs. Robinson, de vrouw van één van zijn vaders beste vrienden. De geheime escapade wordt gecompliceerd wanneer Benjamin vervolgens verliefd wordt op haar dochter Elaine. Gevolg: een tragikomisch kat-en-muisspel vol verwarring, verlangen en rebellie tegen de achtergrond van de Amerikaanse jaren zestig.

English: At a party celebrating his graduation, the young and shy Benjamin is seduced by the mysterious Mrs. Robinson, the wife of one of his father’s closest friends. Their secret affair becomes complicated when Benjamin then falls in love with her daughter, Elaine. The result: a tragicomic cat-and-mouse game full of confusion, desire, and rebellion, set against the backdrop of 1960s America.

Rear Window (1954)

In Rear Window (1954) verandert een warme zomerdag in New York voor fotograaf L.B. Jeffries in een zinderend detectiveverhaal. Gebonden aan zijn rolstoel, raakt hij geobsedeerd door de levens van zijn buren—tot hij een moord vermoedt. Hitchcock maakt van kijken een risico, en van nieuwsgierigheid een gevaar.

English: In Rear Window (1954), a sweltering New York day turns into a gripping mystery for photographer L.B. Jeffries. Confined to his wheelchair, he watches his neighbors—until he suspects a murder. Hitchcock turns the act of watching into a dangerous obsession and turns curiosity into peril.

A Streetcar Named Desire (1951)

Tennessee Williams’ A Streetcar Named Desire (1951) vindt plaats in de zinderende hitte van New Orleans, waar Blanche DuBois arriveert bij haar zus Stella. De confrontatie met Stanley, haar zwager, leidt tot een onontkoombare strijd tussen kwetsbaarheid en brute drang. Marlon Brando’s legendarische rol veranderde de Amerikaanse film voorgoed.

English: Tennessee Williams’ A Streetcar Named Desire (1951) unfolds in the steamy streets of New Orleans, where Blanche DuBois visits her sister Stella. Her clash with Stanley, Stella’s primal husband, evolves into a merciless psychological struggle. Marlon Brando’s iconic performance redefined American cinema.

Summer with Monika (1953)

Summer with Monika (1953) van Ingmar Bergman begint als een romantisch avontuur in de Zweedse archipel, maar verandert gaandeweg in een rauwe confrontatie met volwassenheid en verlies van illusie. Harriet Andersson’s rol als Monika is grensverleggend en vol nuance, en Bergmans film stelt scherpe vragen over verlangen, vrijheid en het oordeel van de kijker.

English: Summer with Monika (1953), by Ingmar Bergman, begins as a romantic escape to the Swedish archipelago, then transforms into a raw exploration of adulthood, disillusionment and fleeting freedom. Harriet Andersson’s portrayal is bold and layered, and Bergman challenges our gaze and expectations.

Le Rayon Vert (1986)

In Le Rayon Vert (1986) van Éric Rohmer volgen we Delphine, een jonge vrouw op zoek naar betekenis en verbinding in een zomer die aan haar lijkt voorbij te gaan. Haar stille zoektocht culmineert in het moment waarop ze getuige is van het zeldzame groene straaltje aan de horizon bij zonsondergang—een flits van hoop in een wereld van onzekerheid. Rohmers film is een subtiele, poëtische meditatie op eenzaamheid, tijd en de diepste verlangens.

English: In Le Rayon Vert (1986), Éric Rohmer follows Delphine, a young woman adrift in summer, searching for meaning and connection. Her quiet journey leads to witnessing the rare green ray at sunset, a fleeting shimmer of hope in a world that rarely looks back. Rohmer’s gentle, poetic film offers a meditation on solitude, time and the unspoken depth of human longing.

Jaws (1975)

Toen de film Jaws, die gebaseerd is op het boek van Peter Benchley, oorspronkelijk uitkwam op 20 juni 1975 werd het de eerste echte zogenaamde ‘summer blockbuster’ en een cultureel fenomeen. De film verbrak alle records, werd de best verdiende film van het jaar, kreeg een nominatie voor Beste Film en won drie Academy Awards, onder andere voor de iconische muziek van John Williams. Bijna vijftig jaar later is Jaws niet meer weg te denken uit de wereldwijde filmcultuur en heeft hij vele generaties van filmmakers geïnspireerd. Het blijft een van de spannendste, meest angstaanjagende, onvergetelijkste films aller tijden.
English: When Jaws, based on the novel by Peter Benchley, was originally released on June 20, 1975, it became the first true ‘summer blockbuster’ and a cultural phenomenon. The film shattered box office records, became the highest-grossing film of the year, received a Best Picture nomination, and won three Academy Awards, including one for John Williams’ iconic score. Nearly fifty years later, Jaws remains an essential part of global film culture, inspiring generations of filmmakers. It is still one of the most thrilling, terrifying, and unforgettable films of all time.