Bijna drie uur lang laat regisseur Radu Jude ons meerijden met productieassistente Angela. Tot hij zijn stadse roadmovie magistraal tot stilstand brengt voor een shot van ruim een half uur, waarin de satire tot absurdistische hoogte stijgt. Deze briljante zwarte komedie kraakt de uitwassen van het neoliberalisme.
Zo'n zestien uur per dag zit productieassistente Angela, oververmoeid en vloekend, achter het stuur van het busje waarmee ze het verkeersinfarct genaamd Boekarest te lijf gaat. Op de dag dat we haar volgen rijdt ze van hot naar her om 'audities' af te nemen van slachtoffers van bedrijfsongevallen. De uitverkorene mag tegen betaling figureren in een veiligheidsfilm.Angela's martelgang is de (in korrelig zwartwit gedraaide) rode draad die geregeld wordt doorsneden met scènes uit een Roemeense kleurenfilm uit 1981. Over een vrouwelijke taxichauffeur in datzelfde Boekarest, wier lotgevallen frappant parallel lopen met die van de productieassistente. En dan zijn er nog de TikTok-filmpjes waarin Angela, met behulp van een face filter, de rol aanneemt van de grofgebekte, seksistische Bobita.
In zijn nieuwe film blaast de Roemeen Radu Jude (Bad Luck Banging or Loony Porn, 2021) niet alleen met speels gemak vorm- en stijlconventies op. Via hoofdpersoon Angela (een verrukkelijk vulgaire Illinca Manolache) laat hij een spervuur aan zwartkomische maatschappijkritiek op de kijker los. Over de beladen geschiedenis en het al evenmin ideale heden van zijn vaderland, over armoede, uitbuiting, seksisme en de uitwassen van het neoliberalisme.
Previously Unreleased
Iedere zomer presenteert Eye Filmmuseum tien films die te zien waren op prominente festivals in binnen- en buitenland, maar de Nederlandse filmzalen niet bereikten. Ten onrechte, meent Eye Filmmuseum, dat ook dit jaar een selectie van tien bijzondere films naar Nederland haalt. Kijk hier welke films wij nog meer vertonen.
"Radu Jude mixt in zijn nieuwe film maatschappijkritiek met klapkauwgom en TikTok"
NRC
"Radu Jude geeft Do Not Expect Too Much from the End of the World een vileine B-kant"
de Volkskrant