Secrets & Lies (1996)

Om de video te kunnen bekijken moet je marketing cookies accepteren of bekijk de video op Youtube
Movie cover
Herkomst
Verenigd Koninkrijk, Frankrijk
Gesproken taal
Engels
Ondertiteling
Nederlands
Regie
Mike Leigh
Lengte
136 minuten
Genre
drama
Cast
Timothy Spall, Marianne Jean-Baptiste, Brenda Blethyn
Jaar
2024
Vraag iemand mee

Na de dood van haar adoptieouders neemt een succesvolle jonge zwarte optometrist contact op met haar biologische moeder, een eenzame, witte fabrieksarbeidster die in armoede leeft in Oost-Londen. Winnaar van de prestigieuze Gouden Palm op het filmfestival in Cannes in 1996.

Hortence, een jonge zwarte vrouw, weet al van jongs af aan dat ze geadopteerd is. Terwijl de rest van de familie na de dood van haar pleegmoeder om het huis vecht, beslist Hortence haar biologische moeder op te zoeken. Tot haar grote verbijstering is haar moeder wit. Ze woont samen met haar dochter Roxanne en heeft een moeilijke relatie met haar broer Maurice, een bruiloftsfotograaf. Zodra het ‘geheim’ van Hortence aan de oppervlakte komt, komen er een heleboel andere familiegeheimen bovendrijven. Winnaar van de Gouden Palm op het filmfestival in Cannes in 1996. 
 
Ter gelegenheid van het verschijnen van Hard Truths, de nieuwe film van Mike Leigh die in maart in première gaat en waarin Marianne Jean-Baptiste ook de hoofdrol speelt, vertonen we Secrets and Lies vanaf 27 februari enkele keren. 

"Humoristische, maar vooral ontroerende tragikomedie van specialist in het filmen van alledaagse mensen en hun problemen, Mike Leigh"

VPRO Cinema

"Secrets and Lies is een prachtig opgebouwd sentimenteel melodrama, zonder de ruwe randjes die Mike Leighs werk in het verleden wel eens had"

Independent UK

"Secrets & Lies zit vol scènes die beginnen met een koortsachtig tempo, maar daarna afglijden naar een kalme, meditatieve staat"

Slant Magazine

"Leighs beste werk tot nu toe is ontegenzeggelijk filmkunst, maar het is ook een echte mensenfilm"

USA Today

"Het raakt ons op een menselijk niveau, het zet ons op het verkeerde been tijdens scènes die net zo onvoorspelbaar zijn als het leven zelf, en het laat ons zien hoe gewone mensen op de een of andere manier hun problemen, die overigens ook heel gewoon zijn, kunnen oplossen"

Chicago Sunday Times