Werner Herzog (1942, München) maakte zijn eerste film toen hij 19 was. Sindsdien heeft hij meer dan zeventig films afgeleverd, en vanuit zijn huidige woonplaats Los Angeles is hij nog altijd actief: behalve als filmmaker ook als acteur, schrijver, operaregisseur en oprichter van de Rogue Film School. Met films als ‘Auch Zwerge haben klein angefangen’ (1970) en ‘Aguirre, der Zorn Gottes’ (1972) vestigde hij zijn naam als een van de belangrijkste naoorlogse Duitse filmmakers, naast Wim Wenders en Rainer Werner Fassbinder. Films als ‘Nosferatu’ (1979), ‘Fitzcarraldo’ (1982), ‘Lektionen in Finsternis’ (1992) en ‘Mein liebster Feind’ (1999) hebben een onbetwiste plek binnen de internationale geschiedenis van onafhankelijke film. Herzogs werk is veelvuldig bekroond en je kan bijna zeggen dat ‘Herzogiaans’ een genre op zich is geworden: groots, meeslepend, compromisloos en onmiskenbaar twintigste-eeuws.
Vanaf 18 juni is in Eye Filmmuseum een tentoonstelling te zien over het werk van de gevierde filmmaker, die vorig jaar tachtig werd. Met zijn onorthodoxe oeuvre weet Herzog het publiek al ruim een halve eeuw lang te fascineren met onvergetelijke verhalen, beelden en personages.
Filmtheater Hilversum haakt hierop aan en vertoont in juli drie hoogtepunten uit Herzogs omvangrijke oeuvre en een documentaire over zijn werk.
Werner Herzog – Radical Dreamer
Wie de man, de regisseur en zijn omgeving wil leren kennen, zal veel plezier beleven aan Thomas von Steinackers portret van Werner Herzog, “de laatste Duitse Romanticus”. Werner Herzog is een fenomeen, regisseur van onvergetelijke klassiekers over kleine mensen met grootse verlangens, filmer die steeds de macht van de natuur over de mens benadrukt, cultfiguur. Met interviews met collega-regisseurs als Chloé Zhao, Neue Deutsche Film-generatiegenoten Volker Schlöndorff en Wim Wenders, aangevuld met gesprekken met Herzogs echtgenote Lena en acteurs als Nicole Kidman en Christian Bale. Performer Patti Smith staat – verrassend – ook in de rij geïnterviewden. Meer info & speeltijden.
Aguirre, der Zorn Gottes (1972)
De film waarmee regisseur Werner Herzog faam verwierf: een groep Spaanse veroveraars op zoek naar El Dorado, onder leiding van de waanzinnige kapitein Aguirre. De film is legendarisch, de regisseur is legendarisch en, vooral, de hoofdrolspeler Klaus Kinski is legendarisch. Geen filmnaslagwerk laat het onvermeld: Herzogs ‘Aguirre, der Zorn Gottes’ staat in dezelfde lijn als Stanley Kubricks ‘2001: A Space Odyssey’ en Francis Ford Coppola’s ‘Apocalypse Now’: grote films, waarvoor de regisseurs tot het uiterste gingen om ze te realiseren. Meer info & speeltijden.
Kaspar Hauser – Jeder für sich und Gott gegen alle (1974)
Maar liefst drie prijzen in Cannes ontving Werner Herzogs interpretatie van het Kaspar Hauer-verhaal, over een jongeman die niet kan spreken of lezen. Het is een raadselachtig verhaal: op een dag wordt in een van de straten van Nürnberg een jongeman gevonden, gestoken in lompen, die niet kan spreken of lezen. In zijn hand een brief met zijn naam, Kaspar Hauser. Kaspar wordt als freak tentoongesteld in het circus – in 1828 gaat men niet zachtzinnig om met mensen die afwijken van de norm -, totdat de geleerden zich over de jongen buigen. Ze willen de mens in de natuurstaat bestuderen: heeft hij een godsbegrip? Moreel besef? En hoe snel kun je iemand die in een kelder is gehouden, gevoed door een man met een masker voor, socialiseren? Meer info & speeltijden.
Fitzcarraldo (1982)
Zakenman Fitzcarraldo (Klaus Kinski) wil een operahuis laten bouwen in het Peruaanse regenwoud – om bij zijn kavel te komen laat hij een stoomboot over de heuvels trekken. De levensgevaarlijke krachttoer werd zonder trucage gefilmd. Het is een plan dat anderen voor waanzinnig zouden houden. Onderdeel Gouden Palm-competitie in Cannes en genomineerd voor een Golden Globe. Meer info & speeltijden.