Vanaf september vertonen we een retrospectief van het werk van Emeric Pressburger en Michael Powell, het iconische Britse regieduo dat tussen de late jaren ’30 en ’50 enkele van de meest invloedrijke films in de Britse cinema op hun naam zette. Hun samenwerking, gekenmerkt door visuele pracht en thematische diepgang, resulteerde in klassiekers als ‘The Life and Death of Colonel Blimp’ en ‘A Matter of Life and Death’.
Hun films, aanvankelijk gemengd ontvangen, worden nu beschouwd als meesterwerken en hebben een blijvende invloed op de filmwereld. Reden genoeg voor een nieuw retrospectief dus! We starten met de nieuwe documentaire Made in England: The Films of Powell and Pressburger, en vertonen aansluitend Peeping Tom (1960), Black Narcissus (1947, Engels ondertiteld) The Red Shoes (1948, Engels ondertiteld), The Tales of Hoffmann (1951, Engels ondertiteld).
Made in England
Met behulp van een rijk scala aan archiefmateriaal onderzoekt Martin Scorsese ten volle de samenwerking tussen de Britse regisseur Michael Powell en de Hongaarse regisseur Emeric Pressburger, die floreerde ondanks de tegenslagen tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar uiteindelijk te gronde werd gericht door de filmindustrie van de jaren vijftig. Scorsese viert het vermogen van het duo om ‘subversieve commerciële films’ te maken en beschrijft hoe diep hun films zijn eigen werk hebben beïnvloed. Vanaf zaterdag 7 september te zien.
Peeping Tom (1960)
In Peeping Tom zien we de verlegen en ogenschijnlijk zachtaardige fotograaf en aspirant filmmaker Mark die een documentaire probeert te maken over angst. Mark heeft hier echter een behoorlijk onorthodoxe methode voor: hij vermoordt de vrouwen die hij filmt met een dodelijk statief en legt hiermee hun laatste blik vast. Michael Powells portret van Mark werd bij verschijning als een van de eerste films die het perspectief van de moordenaar centraal zetten door critici neergesabeld als ‘ziek’ en ‘onverantwoordelijk’. Begin jaren ’80 werd de film herontdekt. Vanaf donderdag 5 september te zien.
Black Narcissus (1947)
Een van de meest exotische films van de Britse cinema. Een filmhistoricus omschreef Black Narcissus als ‘een aaneenschakeling van stemmingen, vormgegeven met behulp van kleur en ruimte’. Dit broeierig psychologisch portret van vijf nonnen die in de Himalaya een missiepost openen en ten prooi vallen aan onderdrukte erotische begeertes en waanzin, geldt als een van de hoogtepunten van de Britse cinema en werd bekroond met Oscars voor camerawerk, art-direction en decorontwerp. Vanaf zaterdag 17 september te zien.
The Red Shoes (1948)
Powell en Pressburgers flamboyante bewerking in Technicolor van Hans Christian Andersens gelijknamige sprookje. Danseres Victoria Page (Moira Shearer) worstelt met de vraag of zij alles zal geven voor de danskunst of zich zal wijden aan de liefde, met gegarandeerd drama tot gevolg. De film won Oscars voor beste muziek en beste art direction. Vanaf donderdag 19 september te zien.
The Tales of Hoffmann (1951)
Een beeldschone verfilming van de opera fantastique van Jacques Offenbach in spectaculair Technicolor. Terwijl de dichter Hoffmann in een wijnkelder op zijn vriendin Stella wacht, raakt hij in de ban van weemoedige herinneringen aan de drie grote liefdes in zijn leven: de pop Olympia, de courtisane Giulietta en de aan tering lijdende Antonia. Aan het einde van zijn verhalen, die de bezoekers van de wijnkelder in de ban houden, is Hoffmann dronken en uitgeput. Stella, die te laat op de afspraak verschenen is, trekt haar conclusies en verlaat de drankgelegenheid met Hoffmanns rivaal. Vanaf vrijdag 27 september te zien.
Voor een overzicht van de films, meer informatie, tijden en tickets: klik hier.