Met behulp van een rijk scala aan archiefmateriaal onderzoekt Martin Scorsese ten volle de samenwerking tussen de Britse regisseur Michael Powell en de Hongaarse regisseur Emeric Pressburger, die floreerde ondanks de tegenslagen tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar uiteindelijk te gronde werd gericht door de filmindustrie van de jaren vijftig.
Regisseur Martin Scorsese zag de films van Powell en Pressburger voor het eerst als kind, zittend voor de televisie in de woonkamer. Zo werd een levenslange liefdesaffaire met de films van deze regisseurs geboren. ‘Certain films you simply run all the time and you live with them,’ vertelt Scorsese. ‘As you grow older they grow deeper. I’m not sure how it happens, but it does. For me, that body of work is a wondrous presence, a constant source of energy, and a reminder of what life and art are all about.’Vol bijzonder archiefmateriaal
Scorsese put uit een rijk arsenaal aan archiefmateriaal en onderzoekt uitgebreid de samenwerking tussen de Engelsman Powell en de Hongaar Pressburger, die floreerden in het aangezicht van tegenspoed tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar uiteindelijk ten onder gingen door de filmindustrie van de jaren 50. Scorsese viert het vermogen van het duo om "subversieve commerciële films" te maken en beschrijft hoe diep hun films zijn eigen werk hebben beïnvloed.
Over Powell & Pressburger
Emeric Pressburger ontvluchtte Nazi Duitsland en leerde in Londen Michael Powell kennen. Het was de start van een unieke en productieve samenwerking die tot klassiekers leidde als Black Narcissus (1947), The Red Shoes (1948), The Tales of Hoffmann (1951) en Peeping Tom (1960). Talloze filmfragmenten en uniek archiefmateriaal helpen inzichtelijk te maken hoe geniaal Powell en Pressburger waren. Martin Scorsese laat op ontroerende wijze zien hoe gedurfd en compromisloos het werk van de mannen was, en hoe dat in zijn eigen films terug te zien is.
"Martin Scorsese, who helped rescue the British film-makers’ work from obscurity, is the perfect person to discuss their unique and now beloved work"
The Guardian